Skip to main content

(Не) еднаквост на можности

Сиромаштијата и нееднаквоста во Македонија имаат незначително подобрување во последните години. Подобрувањето е главно водено од трансферите за пензии (прв график). Но, најранливите и исклучените семејства не го чувствуваат ова подобрување. Стапката на сиромаштијата кај невработените е 44% (втор график), кај самохран родител со издржувани деца е скоро 30%, а кај домаќинства со двајца возрасни со три и повеќе издржувани деца е скоро 50%. За разлика до пред неколку години, кога за овој проблем многу малку се зборуваше, сега забележуваме поголема свест и дебата дека овој проблем постои. Но, реално, не се преземаат (или се многу малку) мерки кои ќе го решат на долг рок. Од досега преземените мерки, сите се главно парични: незначително зголемување на социјална помош, детски паричен додаток, паричен додаток за инвалидитет, еднократна парична помош. Паричните бенефити ги ублажуваат проблемите, но не ги решаваат трајно бидејќи не им вградуваат вештини на луѓето, не им ја зголемуваат нивната интегрираност во опшеството, самоодржливост и можноста за излегување од сиромаштијата.


Во едно теренско истражување, интервјуиравме мајка од семејство со двајца невработени и издржувани деца. Семејството користеше социјална помош, но децата не одеа на училиште. На прашањето зошто не одат во училиште, мајката со тага објасни: „Се срамат. Кога другарчината јадат, јас немам ниту 10 денари за кифла да им дадам. А, и облеката не е соодветна, зимно време одат со скинати патики, може да се разболат“. Овој одговор ми предизвика бура мисли, за ефективноста на паричната помош, за мултидимензионалните проблеми на семејствата, за можноста да успееш во зависност од „среќата“. 

За решавање на проблемот со сиромаштија и нееднаквоста, потребни се мерки кои на луѓето ќе им овозможат еднакви можности и кои водат кон долгорочни промени на нивните карактеристики: еднакви можности за образование, здравство, вработливост. Можностите треба да постојат уште од градинка. Така, можноста за пристап до градинка за децата од социјални семејства ќе ги интегрира во образовниот процес уште од најрана возраст, а на мајката ќе и овозможи слободно време за работа. Бесплатниот оброк во училиште, униформа или облека за училиште, ќе придонесат децата со задоволство ќе посетуваат настава. Прво, нема да се чувствуваат нееднакви. Второ, повисокото образование ги зголемува шансите за искачување на повисока социјална скала и побрзо излегување од сиромаштијата. Дополнително, бесплатни дополнителни обуки, како втор јазик, за децата од ранливи и исклучени семејства ќе пружат еднакви образовни можности, вештини, и едукација која ќе им ги отвори вратите подоцна во животот. Еднакви можности за пристап до здравствени услуги се друга форма на непарични мерки: не само бесплатни услуги за најранливите, туку и редовните посети од здравствени работници, посебно во руралните средини, ќе води кон поздрава нација и попродуктивна работна сила. И на крај, поеднакви можности ќе овозможат мерки за поголема вработливост, како обуки, доедукација, преквалификација и менторство за возрасни-тешко вработливи лица, кои ќе им овозможат поголема самоодржливост. Да не заборавиме, проблемот на сиромаштија е мултидимензионален, и потребни се мултидимензионални мерки за решавање.

Благица Петрески, докторант
Извршен директор во Finance Think

Comments

Popular posts from this blog

Што потоа?

Меѓународните институции веќе излегоа со проекции за македонската економија. Светска Банка предвидува пад на економската активност од 0,4%, додека Меѓународниот Монетарен Фонд проектира пад од 4% за 2020 година. Finance Think проектира вкупен економски пад за 2020 година од -3.8%.  Извор: Finance Think Иако постојат низа неизвесности, две работи се сигурни: 1) економијата ќе искуси рецесија, и 2) економските текови нема да бидат исти по корона-кризата. Последиците од Ковид- 19 ќе ги погодат сите: Домашните компании, ќе страдаат поради ограничена побарувачка од граѓаните која во моментов е сведена на храна и лекови. Компаниите чии производи/услуги не се во оваа група основни производи искусуваат голем шок на побарувачката за нивните производи. Дел од компаниите нема да ја преживеат оваа криза. Странските инвестиции во земјата кои се дел од глобалните синџири на добавување,  веројатно ќе се соочат со потешкотија да набават инпути за производство, а од друга страна

Пандемиската инфлаторна сага

  Во последните неколку недели, нагорните движења на цените на одредени производи ги вознемирија граѓаните создавајќи перцепција дека земјата се движи по инфлаторна спирала. Стравот од „прегревање“ на економијата и инфлација не е присутен само кај граѓаните, туку и кај економските експерти кои внимателно го интерпретираат потенцијалниот ефект врз инфлацијата од фискалниот стимулус даден во текот на пандемијата во најголем дел од земјите. Сепак, разградувањето на сложувалката од фактори кои доведоа до притисок врз цените во овој период може да го намали стравот од долгорочна инфлација. Со оглед на самата природа на пандемискиот шок и создадената неизвесност, очекувани се привремени движења во генералното ниво на цени. Постојат најмалку пет фактори за зголемената варијабилност на инфлацијата во овој период. Прво , цените на горивата искусија значајни   циклични движења во текот на пандемијата каде до април 2020 имаа значаен пад и потоа враќање на предпандемиското ниво со нагорен тренд

Инвестиции и состојби во Македонското здравство

Зголемени инвестиции во здравство Буџетските средства наменети за Министерството за здравство континуирано се зголемуваат. За пет години, владините инвестиции во здравството пораснале за 3.7 милијарди денари, или од 0.49% од БДП во 2010, на 1.05% во 2015 година . Графикон 1 : Буџет на Министерство за Здравство Најголем дел од расходите на министерството се трошат за финансирање на трите главни програми: капитални инвестиции, превентивна здравствена заштита и куративна здравствена заштита. Куративната здравствена заштита вклучува бесплатни мерки за лекување на одредени заболувања и превенција и унапредување на здравјето на населението, а особено за ранливите категории на граѓани. Покрај зголеменото финансирање на буџетот на МЗ, во изминатите пет години се забележани и значајни измени во структурата на расходите. Имено, до 2012 година, приоритетни биле капиталните инвестиции, со оглед на тоа што над 40% од вкупните расходи се издвојувале за финансирање на овие инвестиции