Skip to main content

Инвестиции и состојби во Македонското здравство

Зголемени инвестиции во здравство

Буџетските средства наменети за Министерството за здравство континуирано се зголемуваат. За пет години, владините инвестиции во здравството пораснале за 3.7 милијарди денари, или од 0.49% од БДП во 2010, на 1.05% во 2015 година.
Графикон 1: Буџет на Министерство за Здравство


Најголем дел од расходите на министерството се трошат за финансирање на трите главни програми: капитални инвестиции, превентивна здравствена заштита и куративна здравствена заштита. Куративната здравствена заштита вклучува бесплатни мерки за лекување на одредени заболувања и превенција и унапредување на здравјето на населението, а особено за ранливите категории на граѓани.
Покрај зголеменото финансирање на буџетот на МЗ, во изминатите пет години се забележани и значајни измени во структурата на расходите. Имено, до 2012 година, приоритетни биле капиталните инвестиции, со оглед на тоа што над 40% од вкупните расходи се издвојувале за финансирање на овие инвестиции, кои вклучуваат: реконструкција на јавните здравствени установи, набавка на медицинска опрема, изградба на нови клинички и дијагностички центри и слично. Но, од 2012 година, се забележува континуиран пад во износот на средства наменет за финансирање на овие инвестиции, и веќе во 2015 година, само 21% од вкупните расходи се наменети за капитални инвестиции. На сметка на нив, се забележува постојан раст на средствата наменети за финансирање на куративната заштита. За период од пет години, учеството на расходите за куративна заштита во вкупните расходи на МЗ, се зголемило за неверојатни 43 п.п (Графикон 2).
Графикон 2: Структура на расходи на Министерство за Здравство



Влошени здравствени услуги

И покрај зголемените инвестиции во здравството, анализата на одредени индикатори покажува влошување на состојбата со здравството во Македонија. На пример, според графикон 3, пристапот до примарна здравствена заштита, односно пристапот до болници, лекари и амбуланти кои вршат дневни лекарски услуги е намален од 92% во 2010, на 88% во 2015 година. Дополнително, според последниот извештај на ФЗОМ, бројот на стоматолози бележи зголемување од 6 проценти за последните 5 години но бројот на општи лекари и гинеколози се намалил за 12 и 3 проценти, соодветно.
Од друга страна пак, иако клиниките и државните болници се главните установи каде што се лекува најголем дел од населението, за четири години забележано е 18 процентно зголемување во бројот на случаи третирани во приватни болници. Дополнително, месечниот трошок за здравје, употребено од едно четиричлено домаќинство, во 2015 година изнесува 1248 денари, што е за 168 денари повисок трошок во однос на 2010 година. А, според податоците на Светска Банка пак, out-of-pocket или дополнителните трошоци за здравје како процент од вкупната потрошувачка за здравство изнесуваат 36.7 проценти што означува дека една третина од вкупните трошоци наменети за здравство ги плаќа населението од свој џеб што во основа е дополнителен трошок за граѓаните.

Графикон 3: Пристап и трошок за здравје



Дали намалените капитални инвестиции во здравствена инфраструктура, модерна опрема и нови центри за лекување водат до подобро здравство? Дали застарените програми за здравствена заштита водат до поздраво население? Дали намалениот пристап до основни здраствени услуги и зголемениот трошок за здравство, резултираат во тоа да, 11% од населението кое има потреба од лекарски преглед или лекување, не може да отиде бидејќи услугите се скапи или бидејќи треба предолго да чека?

М-р Иван В’чков
Економски аналитичар во Finance Think

Comments

  1. Ова сведоштво го споделувам со партнерите кои страдаат во нивните врски бидејќи постои трајно решение. Мојот сопруг ме остави мене и нашите две деца за друга жена три години. Се обидов да бидам силна само за моите деца, но не можев да ја контролирам болката што го мачеше моето срце. Бев повреден и збунет. Ми требаше помош, па истражував на интернет и наидов на една страница каде што видов дека д-р Елен, која работи на правопис, може да помогне да се вратат саканите. Ја контактирав и таа ми направи посебна молитва и магии. На мое изненадување, мојот сопруг повторно се врати дома по 2 дена. Така се обединивме и имаше многу љубов, радост и мир во семејството. Можете исто така да контактирате со д-р Елен, моќен магија за решенија
    1) Врати се дечко
    2) Повторно обединете маж или жена
    3) Ако имате кошмари
    4) Исцелување на ХИВ и рак
    5) Моќен магичен прстен
    6) Магија за среќа
    7) Раскинување на опсесијата
    8) Проблеми со породувањето и бременоста
    9) среќен лотарски број
    Контакт преку е-пошта: ellenspellcaster@gmail.com Можете исто така да го Whatsapp +2349074881619

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Што потоа?

Меѓународните институции веќе излегоа со проекции за македонската економија. Светска Банка предвидува пад на економската активност од 0,4%, додека Меѓународниот Монетарен Фонд проектира пад од 4% за 2020 година. Finance Think проектира вкупен економски пад за 2020 година од -3.8%.  Извор: Finance Think Иако постојат низа неизвесности, две работи се сигурни: 1) економијата ќе искуси рецесија, и 2) економските текови нема да бидат исти по корона-кризата. Последиците од Ковид- 19 ќе ги погодат сите: Домашните компании, ќе страдаат поради ограничена побарувачка од граѓаните која во моментов е сведена на храна и лекови. Компаниите чии производи/услуги не се во оваа група основни производи искусуваат голем шок на побарувачката за нивните производи. Дел од компаниите нема да ја преживеат оваа криза. Странските инвестиции во земјата кои се дел од глобалните синџири на добавување,  веројатно ќе се соочат со потешкотија да набават инпути за производство, а од друга страна

Пандемиската инфлаторна сага

  Во последните неколку недели, нагорните движења на цените на одредени производи ги вознемирија граѓаните создавајќи перцепција дека земјата се движи по инфлаторна спирала. Стравот од „прегревање“ на економијата и инфлација не е присутен само кај граѓаните, туку и кај економските експерти кои внимателно го интерпретираат потенцијалниот ефект врз инфлацијата од фискалниот стимулус даден во текот на пандемијата во најголем дел од земјите. Сепак, разградувањето на сложувалката од фактори кои доведоа до притисок врз цените во овој период може да го намали стравот од долгорочна инфлација. Со оглед на самата природа на пандемискиот шок и создадената неизвесност, очекувани се привремени движења во генералното ниво на цени. Постојат најмалку пет фактори за зголемената варијабилност на инфлацијата во овој период. Прво , цените на горивата искусија значајни   циклични движења во текот на пандемијата каде до април 2020 имаа значаен пад и потоа враќање на предпандемиското ниво со нагорен тренд