Skip to main content

Лошите кредити се одобруваат во добри времиња (Дневник, 08.04.2013)


Банкарските системи од Централна и Југоисточна Европа се сочуваат со зголемени ризици по финансиската стабилност. Карактеристично за цел регион е што стапката на нефункционални кредити бележи тренд на раст. Банкарскиот систем на Словенија е со најголема опасност, каде нефункционалните кредити на агрегатно ниво на крајот од 2012 година беа околу 16%. Но, позначајно е што кај трите најголеми банки, нефункционалните кредити од стапка под 16% во 2011 година пораснале на над 20% во 2012 година. Дополнително, профитабилноста  во земјите од регионот е ниска, а во Словенија банкарскиот систем има и загуби. Така, банкарскиот систем се соочува со ризик од недостаток на капитал за покривање на проблематичните кредити и со ризик од несолвентност. Според истражувањето и направената сензитивна анализа (што претпоставува целосен отпис на нефункционалните кредити) од ЕУРОПА, на агрегатно ниво, со недостаток на капитал би се соочиле Црна Гора, Литванија и Унгарија.  Според истото истражување на ниво на банка, со недостаток на капитал се соочуваат Словенија, Украина и Унгарија.


Што ја предизвика ваквата нестабилност? Во периодот пред финансиската криза од 2008 година, банкарските системи од Централна и Југоисточна Европа имаа висок прилив на странски капитал. За западно европските земји овој регион беше извор за профити, стапката на принос во ЦИЕ беше многу повисока од онаа во матичните земји, па оттука и мотивот за високите приливи на капитал. Од друга страна, во земјите домаќини, потребата за кредити беше висока, а банките мотивирани од профитаблноста, ги зголемија апетитите за ризик, па земјите искусија висок кредитен бум. Во периодите на висок кредитен бум, банките одобруваа кредити и на лоши клиенти. Кога започна финансиската криза, странскиот капитал ненадејно запре ( во земјите од централна Европа веќе започна и процес на раздолжување, односно враќање на позајмениот капитал), извозните пазари пропаднаа, економиите западнаа во длабока рецесија.  Така, дадените лоши кредити во добри времиња започнаа да се материјализираат и се` потешко да се наплатуваат.


Во земјите на Југоисточна Европа, каде спаѓа и Македонија, ризиците по финансиската стабилност се`уште не се алармантни, а нивото на капитал е високо над бараниот минимум. Но, да не заборавиме дека нефункционалните кредити се во постојан раст. Исто така, во овие земји странскиот капитал е високо доминантен во банкарските систем. Така, не може со сигурност да тврдиме дека процесот на раздолжување ќе ги одбегне овие земји. Приватниот сектор се соочува со ликвидносни проблеми, а оттука и кредитокорисниците се соочуваат со неможност да ги враќаат кредитите. Со цел да се ублажат негативните последици од нефункционалните кредити, но и да се намали нивниот тренд на раст, банките треба да преземат одредени мерки. Имено, тие првенствено треба да соработуваат со проблематичните кредитокорисници и да ги преструктуираат и прилагодат условите на отплата на кредитите согласно можностите за отплата на кредитокорисниците. На таков начин, бенефитите ќе бидат двострани, банките постепено ќе ги наплатуваат лошите кредити, додека кредитокорисниците ќе бидат мотивирани да ги искористат поволните услови, па наместо да ги изгубат хипотеките, ќе се трудат да ги отплаќаат кредитите.



Благица Петрески, докторант
Главен Економист во "Finance Think"

Comments

Popular posts from this blog

Што потоа?

Меѓународните институции веќе излегоа со проекции за македонската економија. Светска Банка предвидува пад на економската активност од 0,4%, додека Меѓународниот Монетарен Фонд проектира пад од 4% за 2020 година. Finance Think проектира вкупен економски пад за 2020 година од -3.8%.  Извор: Finance Think Иако постојат низа неизвесности, две работи се сигурни: 1) економијата ќе искуси рецесија, и 2) економските текови нема да бидат исти по корона-кризата. Последиците од Ковид- 19 ќе ги погодат сите: Домашните компании, ќе страдаат поради ограничена побарувачка од граѓаните која во моментов е сведена на храна и лекови. Компаниите чии производи/услуги не се во оваа група основни производи искусуваат голем шок на побарувачката за нивните производи. Дел од компаниите нема да ја преживеат оваа криза. Странските инвестиции во земјата кои се дел од глобалните синџири на добавување,  веројатно ќе се соочат со потешкотија да набават инпути за производство, а од друга страна

Пандемиската инфлаторна сага

  Во последните неколку недели, нагорните движења на цените на одредени производи ги вознемирија граѓаните создавајќи перцепција дека земјата се движи по инфлаторна спирала. Стравот од „прегревање“ на економијата и инфлација не е присутен само кај граѓаните, туку и кај економските експерти кои внимателно го интерпретираат потенцијалниот ефект врз инфлацијата од фискалниот стимулус даден во текот на пандемијата во најголем дел од земјите. Сепак, разградувањето на сложувалката од фактори кои доведоа до притисок врз цените во овој период може да го намали стравот од долгорочна инфлација. Со оглед на самата природа на пандемискиот шок и создадената неизвесност, очекувани се привремени движења во генералното ниво на цени. Постојат најмалку пет фактори за зголемената варијабилност на инфлацијата во овој период. Прво , цените на горивата искусија значајни   циклични движења во текот на пандемијата каде до април 2020 имаа значаен пад и потоа враќање на предпандемиското ниво со нагорен тренд

Инвестиции и состојби во Македонското здравство

Зголемени инвестиции во здравство Буџетските средства наменети за Министерството за здравство континуирано се зголемуваат. За пет години, владините инвестиции во здравството пораснале за 3.7 милијарди денари, или од 0.49% од БДП во 2010, на 1.05% во 2015 година . Графикон 1 : Буџет на Министерство за Здравство Најголем дел од расходите на министерството се трошат за финансирање на трите главни програми: капитални инвестиции, превентивна здравствена заштита и куративна здравствена заштита. Куративната здравствена заштита вклучува бесплатни мерки за лекување на одредени заболувања и превенција и унапредување на здравјето на населението, а особено за ранливите категории на граѓани. Покрај зголеменото финансирање на буџетот на МЗ, во изминатите пет години се забележани и значајни измени во структурата на расходите. Имено, до 2012 година, приоритетни биле капиталните инвестиции, со оглед на тоа што над 40% од вкупните расходи се издвојувале за финансирање на овие инвестиции